Jste zdeHistorie / Kronika online / A. Kronika obecná / A.4 Sociální struktura obce a obživa obyvatelstva
A.4 Sociální struktura obce a obživa obyvatelstva
Obyvatelé jakékoli obce nebyli děleni pouze na poddané a pány, neboť
i poddaní byli dle majetkové držby složitě diferenciovaní do
jednotlivých sociálních skupin. Už od dob založení Hodova
nejpočetnější skupinu tvořili sedláci. Ti byli podle rozsahu své
pozemkové držby nazýváni láníky (či celoláníky), půlláníky,
čtvrtláníky atd. Velikost 1 celého lánu kolísala mezi 15–22 ha.
Například v roce 1668 (viz příloha č. 2) bylo v Hodově 28 celoláníků
a pouze 4 půlláníci (č. p. 14, 43, 44 a 45) a 1 chalupník (Hanzák).
Sedláci byli vždy pevně spjati s půdou, neboť v drtivé většině byla
jedinou obživou jich samých i jejich početných rodin. V podstatě až do
2. pol. 19., kdy došlo k zdokonalení a rozšíření mechanizace výroby
(zakupování žentourů, mlátiček, secích strojů aj.), zavedení
střídavého hospodaření a celkovému zefektivnění výroby, závisela
jejich obživa na relativně primitivním způsobu hospodaření a malých
hektarových výnosech plodin. Až do začátku pěstování brambor,
ke kterému na našem území došlo až v 18. stol., nebyly výjimkou ani
hladomory. Pokud tedy sedláci měli štěstí a vlastnili nějaké přebytky
pěstovaných plodin, prodávali je mezi sebou či na trzích a mohli si tak
citelně finančně přilepšit. Větší sedláci si mohli vylepšit své
rozpočty i poskytnutím povozu jiným rolníkům či domkařům, kteří
nevlastnili tažná zvířata.
O chovu zvířat, obzvláště těch tažných, máme přesné počty z roku
1920, kdy bylo v Hodově 54 koní, 397 hověz. dobytka, 178 vepřů a
60 koz. Alespoň jeden pár koní měla v roce 1936 č. p. 1, 3, 4, 5, 7, 8,
10, 11, 12, 14, 15, 16, 31, 34, 35, 36, 37, 38, 41, 44, 46, 47 a 48.
Plemenného býka vlastnili v č. p. 37 a 36. Také díky zachovalé
účetní knize známe inventář půllánu č. p. 44 z roku 1920, který je
výborným dokladem toho, co tehdy sedláci pěstovali a jaké pro svoji
obživu potřebovali hospodářské stroje.
Sedláci i přes své početné rodiny mnohdy nestačili sami na veškerou
práci, kterou bylo nutné na gruntech vykonat, proto si najímali
čeládku – pacholky, děvečky a služky. Ti pracovali za byt, stravu a
někdy i za určitou dohodnutou odměnu. Bývali ubytovaní v jedné
místnosti s dětmi, v síních, chodbách, senících či chlévech a jejich
stravu tvořily hlavně obiloviny a později brambory, maso bylo pouze
o svátcích. Odměňování čeledi se řídilo zažitými zvyklostmi, časté
byly naturálie zejména v podobě oděvů. Striktně otázku odměňování
čeledě upravoval Řád čelední z 2. 5. 1886, který však do podvědomí
obyvatelstva pronikal jen pozvolna.
Na velkých gruntech jsme se mohli setkat s tzv. podruhy. Ti byli bezzemky,
kteří po jistou dobu pracovali na gruntě sedláků, ale nedostávali na
rozdíl od čeládky žádný plat. Podruzi bydleli většinou i po několik
generací u sedláka ve vyhrazené chalupě, která sestávala z jedné
místnosti a pár malých hospodářských budov (často tímto místem býval
uvolněný tzv. výměnek, o kterém bude více zmíněno níže). Za práci
u sedláka dostával jisté podíly ze zemědělské produkce. O přijetí do
podružství byl velký zájem, neboť nejenže zabezpečoval podruhově rodině
živobytí, ale před rokem 1848 byl důležitou institucí i pro mladé
muže, kteří neměli vlastní chalupy. Ti se totiž nesměli ženit.
S touto sociální skupinou jsou úzce spjati i domkaři, kteří vlastnili
pouze domek a byli buď podruhy, nebo jejich obživou bylo řemeslo. Na tomto
místě zmiňme jména několika řemeslníků, kteří v Hodově působili:
„Obecní kovář Václav Klusáček působil v Hodově v č. 49 v letech
1857–1869. Dalším kovářem byl Zahradník František (č. p. 65), který
s tímto řemeslem začal někdy před rokem 1880 a skončil po roce
1900. Dalším kovářem, který s řemeslem započal někdy ve stejné době
jako Zahradník, byl Klusáček Jan (č. p. 77). A konečně asi
nejznámějším kovářským rodem v obci byla rodina Vrbova (č. p. 72).
Gothard Vrba začal s živností v roce 1899 a poté ji předal synovi
Antonínu Vrbovi, který po roce 1953 musel pracovat v JZD. Podílel se
na opravě vstupní brány budišovského kostela, vytvořil bránu do dílen
JZD v Hodově a nejedna rodina měla (někde dokonce ještě mají) plot na
předzahrádce právě od tohoto muže. Jeho bývalá kovárna i s částí
původního vybavení stále stojí, ale tomuto řemeslu se již v obci nikdo
nevěnuje.
Zejda Václav (č. p. 61) začal s obuvnickým řemeslem před rokem 1857 a
skončil po roce 1880. Jeho příbuzný Zejda Jan (č. p. 43) začal
s řemeslem před rokem 1890 a skončil asi v roce 1922. Zejda Josef, který
koupil č. p. 49, provozoval toto řemeslo při polním hospodářství před
rokem 1910 a před 2. sv. válkou ho ukončil. Dalším obuvníkem byl Švec
František (č. p. 12), který ho provozoval kolem roku 1890. Po roce 1900 se
tomuto řemeslu věnovali: Švec František (č. p. 39) v letech 1928–1933,
ve třicátých letech Klusáček a Klapal, Kudrna Karel (č. p. 56) v letech
1928–1948.
Dámské krejčovství vykonávala Mrňová Josefa (č. p. 8) v letech
1923–1939. Krejčími byli: Kudláček František (č. p. 70) v letech
1926–1937, Hort Alois (č. p. 83) v letech 1934–1951, Jeřábek František
(č. p. 91) v letech 1936–1951 a Zejdová Anežka (č. p. 49), která se mu
věnovala kolem roku 1938.
Kolářství se v obci věnovali: Jakub Marek (č. p. 69), který s ním
začal před rokem 1869, rod ho provozoval až do roku 1925, a Josef Bartuněk
(č. p. 77) v letech 1907–1950.
Stolařem v Hodově byl Svoboda (č. p. 75) vykonávající řemeslo
1899–1929, kdy převzal živnost jeho syn František Svoboda, specializující
se na nábytek, s živností musel skončit až v roce 1953. Dalšími
stolaři byli: Šula Jakub (č. p. 63), vykonávající řemeslo v letech
1910–1943, a Bednář Karel (č. p. 89), který jej vykonával 1928 –
1936.
Kameníkem v obci byl Strnad František (č. p. 11) okolo roku 1890.
Tesaři byli v Hodově následující: Jan Pospíšil (č. p. 60) okolo roku
1869, Nováček (č. p. 67) od 1924 do padesátých let, ve třicátých
letech Švec a Klusáček.
V č. p. 9 začali v roce 1931 bratři Alois a Josef Chybovi
s autodopravou. Brzy se však odstěhovali do Křižanova, kde s touto
živností museli po 2. sv. válce přestat.
Václav Kotačka v č. p. 20 vyráběl v letech 1921 – 1940 cementové
křidlice.“ 45
V obci taktéž bývaly obchody – v č. p. 11 (u Šulů), v č. p. 37
(u Prušů) ve 20. letech, v č. p. 30 (u Rybníčků) ve 30. letech a
v č. p. 43 (u Večeřů) před 2. sv. válkou. Trafiku ve 40. letech měl
Zahradník Jan v č. 19 a Šula Jan v č. 63, který taktéž v tomto
čísle měl hospodu.
Ke vší úplnosti zmíníme jmenný seznam z roku 1936 taktéž s uvedenými
živnostmi (příloha č. 8).
O včelařích v obci nemáme bohužel moc zmínek, ale víme, že v obci
rozhodně bývali, o čemž svědčí i několik chátrajících starých
včelínů. Z obecní kroniky víme, že roku 1983 bylo v obci
11 včelařů, majících dohromady 60 včelstev, v roce 1986 stejný počet
s 83 včelstvy a v roce 1995 10 včelařů s 95 včelstvy. V současné
době tato činnost neslouží k obživě, ale už pouze jako koníček
v několika číslech popisných.
Zmiňme ještě institut výměnkářský, neboť výměnkáři a výměnkářky
byli taktéž důležitou vrstvou v sociální skladbě obce. Dříve
neexistovalo žádné státní sociální zabezpečení, proto se staří lidé
museli zaopatřit nějakým způsobem sami. Výměnkářem se většinou stal
odstupující hospodář či hospodyně, kteří předali grunt buď svým
potomkům, nebo také častým prodejem cizím sedlákům. Odstupující
hospodáři ve smlouvách s novým hospodářem mysleli na vše. Můžeme se
zde dočíst o garanci přístupu do sklepů, k latríně, o jasně
stanovených naturálních a peněžních dávkách od nového hospodáře aj.
Výměnkáři měli na sedlákově pozemku vlastní domek – tzv. výměnek.
Některé výměnkářské chaloupky se zachovaly i do dnešních dnů, ale
většina podlehla v naší obci pozdějším přestavbám.
Obyvatelé Hodova si stejně tak jako v jiných obcích pro lepší orientaci
pojmenovávali okolí obce různými názvy. Tak jak přibývaly obdělávané
oblasti, můžeme pozorovat nárůst názvů tratí. V katastrální mapě
Hodova (1773–1783) jsou uvedeny tratě: „na Záhumenicích menších, na
Záhumenicích větších, na Nivách, za Žlebem, na Rovinách, za Hejlovým,
na Zahradách, Paseka, Horká, Vitoslavská, na Vyšohradce, Kozénky,
Záhumenice, Malé hatě, v Obecníku, Vize, Sečky, v Předních dálkách,
Dolina, na Rolích, pod Robačky, Padělky, na Skačinkách, Dolní Žlebce.“
Později přibyly tratě: „na Vodavkách, v Teputech, v Lopatách aj.“
Většina názvů tratí přetrvala dodnes.
Kapitolu o živobytí našich předků zakončeme výpovědí pamětnice, paní
Šoukalové z Budišova, která byla sepsána před 2. sv. válkou. Její
výpověď je zároveň i dokladem rázovité mluvy zdejšího kraje:
„Šókalova babička přišla skát přízovy niti, abe z nich bela
silnější jedna nit. Sedí u přeslice, šlape pravó nohó stále stejně,
pravidelně, jakobe jí k tomu dával nekdo takt, přaslica vrčí si při tom
klidně, jak najedené kocór, a babička – šátek na černéch ješče
vlasech – chvilama hodí po vás svéma černéma vočima – te voči před
nějakém tém půlstoletím mosele na mílo daleko srce každýho mládenca
zapalovat, jako sám – nedopoščé milé Pánbůh! – hrom – anebo
beste v nich mohli utopit – jak bele hluboky. A bábička teda při tom
vekládá:
A ba, juž to néni ani hezky, jak so stará! Det sem tak stará nigdá,
jakživo nebévala, jak so teď! Milá bracho, dež se ti posadí vosumdesátka
za krk, to už ale máš co noset! Ach ano!
Slóžila sem vod svéch vosumnácti let v Náramči – tam sem se take
narodila – u moc hodnyho hospodářa. Voba beli moc hodní lidi. Srdce be
beli s každém rozdělili. Jak už to bévá na dědině, je tam všecko decke
spřízněny, a tak se říká každýmu „stréčko“ nebo „tetěnko“,
ať už je z přízně vopravdo, nebo néni. Tak me také nejinak než
„stréčko“ a „tetěnko“! A všici sme se nadřeli vod jara do zime a
zase znova, den za dnem a dlóho do noci a časně z rána. Pět let sem
u nich slóžila a za to dobo měli čtyry pasačke. Pasačka – ta nosila
dříví do kochyně, vodo, ale to sem mosela e já pomoct, dež toho belo víc
potřeba pro dům e pro dobytek. Ale tenkrát nebele pumpe, jako ničkum só
všade. Voda se tahala ze studně v potynkách hákem. A za sucha nebévalo
ani ve studňách vode, třebaže u dědine je pět velkéch rybníků.
Podstránské, Gbel, Gbeláček, Klenek a Jáša. To se potom vzala léta, jelo
se s ńó do rebníka, nabralo se do ní vode, a tak se dvě až tři léte
velile do studně, abe bela voda blíž. Nemoce že be mohle z toho bét? –
Ani nevím!
A s trávó? To bela také větší práca, než je dnes! To se vzala veliká
plachta – trávnica, srp, nosívala sem e staré žlico, abech verépla
nějaké mlíč nebo tak neco, a plachta mosela bét napěchovaná, abe to
stálo za to. Ani mně pod ňó vidět nebelo, dež sem šla dom. A při domě
belo pořád práce dost a dost.
Na podzim, dež se vebrale jablóška s polí, spravil se dobetek, přinesle
sme do kochyně s pude přaslice a přidlo se denodeně cely večere a dlóho
do nocí. Abe práce oběvalo, vstávale sme nekde e ve tři hodine ráno.
Abesme nezaspale, lehle sme se vokolo stola na lavice – e tetěnka, jako
hospodyň – si tam ustlala a ráno ve 3 juž se zasi přidlo dál. Večír
seděli s nama také mužští, dělali lóčovy třiske, zpívalo se.
A přidlo se až do jara. Teprve koncem března se přestalo, jak se
říká:
Matička boží – přeslička složí …
A ve dne celó zimo se moselo mlátit. Cepama se mlátilo. Kdepak přišla
první mlátička se žentórem! A bela drahá. Trvalo to, než si jo nekdo
kópil! A cepama sme mlátívali tři, čtyři – jen dež se mlátilo žito,
bévalo nás pět. To mosela e tetěnka, třebaže měla maly dítě. Zabalila
je do plíne, ovázala na záda – a hajde do stodole!
A řezaňka? Dneska, dež je na ňo řezačka, je to lehký! Ale tenkrát se
řezala kosó. Sláma se cpala do truhlice, stréček do ní slámu vtlačoval a
já s pacholkem tahala za pobřislo koso. Stréček hned poznal, jestli nekdo
polevuje si v práci a hned na něho volal: „Tahé, tahé – ať to jde,
ať to jde“! A belo hodně řezání pro 16 kósků dobetka!
Z podzima za večerů začalo také draní peří. To se sešli ženský e
mošsky a děti vod sósedů na dračke. Dež se sedralo v jednom domě, šlo
se na voplátko do druhýho a tak dál. A dětim se vekládale pohádke a
zpívalo se také při tom.
A dež přišel do dědine verglař a zůstal na noc, to sme se decke otrhle
vod přidla a hajdy do hospode, kde nám mosel hrát. Me tancovale a belo
veselo. Běžele sme, jak sme bele. Jen dřeváke sme nechale před dveřima, a
tancovale jen tak v punčochách. Šak sme se jich také neco navespravovale!
A bele betelny, vlněny – žádny nejaky – pabučinke. Ale e tak bele
furtunfurt diravy. Šak von stréček hubovával: „To je dívka jedna! Plátno
to bode scit, ale abe přidla – to de réši tancovat !“ Ale bévalo to jen
nekdá.
Jináč sme se nocima necórale, Bůh ví, kade. Šak tetěnka věděla, že se
na mně může spolehnót, věděla, že dvůr je decke zamčené e kulňa –
a já na to všecko bela take moc opatrná!
No, měli mě rádi a já je. Službe sem měla 16 zlatéch a dostala sem
k tomu 6 loket plátna kódelnýho, 4 lokte pačesnyho, 2 lokte tenkého. To
kódelny plátno belo na podolke, strožoke, pytle, ale k podolkum se odělale
z tenkyho plátna rukáve a bela z toho hned e mužská košila. Potom sem
dostala žitny pohrabke – te na šátek na hlavo, pohrabke vovesny na
zástěrko, pytel jablek mně zasázeli – belo z něho 8 – 9 pytlů, to
mně stréček zavezl – se svéma – do Třebíče na rynk, prodale se
tam – a zase sem měla z toho peníze. Take sem dostávala funt másla –
ten stál tenkrát 25 grécarů, 1 litr mlíka, to belo za 6 grécarů, půl
kope vajec, a take sem dostala čtvrtko „pšeničnyho špicování“. Belo to
moc dobrý! Maminka to doma přesila, z móke bele moc dobry koláče, a co
zůstalo na sitko – dalo se kravě…
No tak. A není to dnes všecko jako nějaká – pohádka? Pohádka
z našich mladéch let?“46